Saturday, April 2, 2011

Behind the scene of the Caricaturist






شب هایی از جنس دیگر!
واکنش به جنگ و اعتراض به سیاست های جنگی، چیزی است که آسیب دیده گان جنگ را بر این می سازد تا از راه های گوناگون به تبارز احساسات و دیدگاه های خود در این خصوص، بپردازند، دیدگاه هایی که غالبا از مجرای هنری، فرصت بیشتری برای تبارز می یابند. فیلم شب های کاریکاتوریست نیز به نوعی بیان گر دیدگاه ضد جنگ در جامعه ایست که سالهاست در جنگ به سر می برد. فیلم ساز در این فیلم، کوشیده تا چهره کریه جنگ را به تصویر بکشد.
شب های کاریکاتوریست، روایت مردی کاریکاتوریست را به تصویر می کشد که در طول روز دور تا دور شهر می گردد و سرانجام در تاریکی شب به مکان های به خصوصی می رود و بر روی دیوار های شهر، تصاویری ضد جنگ را نقش بر دیوار می بندد و هر از گاهی به همان مکان هایی که کاریکاتور، کشیده، می رود تا ببیند مردم چه واکنشی در برابر تصاویر ضد جنگ، نشان می دهند.
در واقع در این فیلم، کاریکاتورها، نمادی از اعتراض به ناملایمات جامعه هستند که با جنگ، گره تنگاتنگی خورده، است، ناملایماتی که در تار و پود جامعه نفوذ کرده، از کشتار انسان های بیگناه گرفته تا ارزش هایی چون حقوق بشر، آزادی بیان، وضعیت آموزش، باورهای جمعی- اعتقادی و در مجموع همه چیز را آماج خود قرار داده است.
به دنبال رسم تصاویر ضد جنگ در گوشه و کنار شهر، عکاسی ترغیب می شود تا بفهمد کاریکاتورها کار چه کسی است؟ اما هیچ نام و نشانی در دست نیست. عکاس به دنبال یافتن کاریکاتوریست، به شهر گردی می پردازد و سرانجام، بارها و بارها به چهره ای مشترک، گاه در کنار کاریکاتورها و گاه در گوشه هایی از شهر، بر می خورد و در نهایت عکاس خودخواسته قدم در جای پای کاریکاتوریست می گذارد.
درد مشترک، دردی که از جنگ ناشی می شود با تبعاتی بسیار سنگین، وجهه مشترک احساسی، میان دو فرد جامعه است، کاریکاتوریست و عکاس هر دو به گونه ای صدای نسلی معترض می شوند به جنگ، نسلی که میراث دار ویرانی ها، جمودیت های فرهنگی –اجتماعی و ایستایی در لجنزار جنگ است.
شب های کاریکاتوریست، فیلمی است کوتاه که در بخش فرهنگ و هنر موسسه جامعه باز و به کارگردانی بصیر سیرت در نواحی کابل قدیم، تهیه شده است. این فیلم در راستای حمایت ستینا گروپ از کارهای فیلم سازی قشر جوان افغانی، ساخته شد و قرار است تا از طریق شبکه های داخلی به نمایش گذاشته شود.

No comments: