Sunday, December 11, 2011

هفته حقوق بشر- رسانه ها و آزادی بیان- روز شنبه، دهم دسمبر2011


روز شنبه دهم دسمبر، مصادف با روز جهانی حقوق بشر، هفته حقوق بشر – رسانه ها و آزادی بیان، از سوی موسسه جامعه باز، سفارت فرانسه و انستیتوت فرانسه در افغانستان به همکاری اداره همکاری های انکشافی سوئیس، کاشانه نویسنده گان، دفتر سازمان ملل، روزنامه هشت صبح، بنیاد آرمان شهر و سازمان بین المللی حمایت از رسانه ها، افتتاح شد.
در این مراسم آقای اولاویه هانوره به نماینده گی از سفارت فرانسه، از حضور میهمانان، ابراز خشنودی کرد و گفت، سفارت و انستیتوت فرانسه، خوشحال هستند که میزبان، برنامه هفته حقوق بشر – رسانه ها و آزادی بیان هستند.
پس از صحبت های آقای هانوره، ویدئویی کوتاه از فعالیت های رسانه ای که کار خبرنگاران را در شرایط دشوار، نشان می داد به نمایش گذاشته شد و پس از آن خانم زهرا مبتکر، رئیسس سازمان جامعه باز در پیوند با هفته حقوق بشر، صحبت کرد.
خانم زهرا مبتکر، گفت: سازمان جامعه باز هر سال، اقدام به برگزاری هفته حقوق بشر با موضوعات گوناگون، می کند و امسال بنا به دو دلیل، تصمیم گرفته اند تا با موضوع رسانه ها و آزادی بیان، این هفته را برگزار کنند. اولین دلیل این است که هر سال در بزرگداشت از روز جهانی حقوق بشر، برنامه های مختلفی در سرتاسر افغانستان، برگزار می شود؛ اما رسانه ها و خبرنگاران به بخشی از قربانیان حقوق بشر پیوسته اند؛ اما به این مساله پرداخته نشده است.
و دلیل دیگر این است که نقش رسانه ها در پوشش خبری رویدادهای حقوق بشری، به نقشی کمرنگ مبدل شده است و ما تصمیم گرفتیم تا با وارد کردن  و درگیر ساختن خبرنگاران با روز جهانی حقوق بشر، گام هایی در به پوشش خبری مسائل حقوق بشری برداریم.
خانم مبتکر، اولین رسانه آنلاین حقوق بشری را افتتاح و بخش های مختلف این رسانه را معرفی کردندکه خانم مبتکر نشان دادند که ویب سایت، شامل بخش هایی ویژۀ، گزارش های مولتی مدیا، آرشیف عکس و صدا و هم چنین قسمت هایی مختص به زنان- کودکان- قربانیان جنگ- مهاجران و... است و همچنین لینک بسیاری از نهادها و رسانه های حقوق بشری داخلی و خارجی، در این رسانه، گنجانده شده است که تمامی خبرنگاران و علاقه مندان می توانند با ارائه اسناد موثق و رعایت قانون رسانه هاو احترام به ارزش هایی چون آزادی بیان، گزارش ها و اسناد حقوق بشری را به این ویب سایت، ارسال نمایند.
همچنین خانم مبتکر، از دوره آموزشی روزنامه نگاری ویژه بانوان و عکاسی خبری به مدت یک هفته در همزمانی با هفته حقوق بشر – رسانه ها و آزادی بیان، درانستیتوت فرانسه، خبر دادند.
پس از صحبت های خانم مبتکر، آقای صدیق الله توحیدی، دیده بان رسانه ها در افغانستان، پیرامون وضعیت آزادی بیان، به ایراد سخنرانی، پرداختند. آقای توحیدی با اشاره به خبرنگاران قربانی در طی ده سال اخیر، گفتند: در بسیاری موارد، منصوبین حکومتی، عامل تهدید و فشار بر رسانه ها هستند.
آقای توحیدی، چالش های امنتیتی، حقوقی، مالی و عدم درک لازم از کار رسانه ای را از عواملی یاد کرد که به عنوان اساسی ترین مشکلات، در راه آزادی بیان، قلمداد می شوند.
آقای فهیم دشتی، مدیر مسئول هفته نامه کابل نیز، در رابطه با نقش رسانه ها در ترویج ارزش های حقوق بشری صحبت کردند، با باور آقای دشتی، کارهای حقوق بشری رسانه ها، بیشتر جنبه پروژه ای دارد و در غیر آن، رسانه ها علاقه مندی به پوشش رویدادهای حقوق بشری ندارند؛ زیرا دست اندرکاران رسانه ها و خبرنگاران، خود باور به حقوق بشر، ندارند و تنها زمانی می توان، انتظار پرداختن به موضوعات حقوق بشری توسط رسانه ها را داشت که باورسازی در کارکنان رسانه ها، به وجود بیاید.
آقای نجیب شریفی نیز در ارتباط با سازمان بین المللی حمایت از رسانه ها، صحبت کرد و یادآور شدند که در برنامه  هفته حقوق بشر- رسانه ها و آزادی بیان، این سازمان، دو اسلاید تصویری در خصوص خبرنگاران قربانی و همچنین یک فیلم در ارتباط با زندگی اجمل نقش بندی، مترجم و خبرنگار کشته شده افغان را به نمایش خواهند گذاشت.
پس از پایان صحبت ها، اولین نمایشگاه عکس ویژه کارهای رسانه ای، افتتاح شد.

No comments: